Här hittar du intressanta och informativa artiklar om allt från att driva företag till att upprätta sin årsredovisning och deklaration. Använd sökfältet eller välj en kategori för att enklast hitta det du letar efter.
Här har vi samlat ett antal begrepp relaterade till redovisning, bokslut och årsredovisning. Klicka på respektive ord eller begrepp för att se en förklaring.
Fastställelseintyg
Ett fastställelseintyg är en standardtext som man skriver på framsidan av den kopia av årsredovisningen som blir inskickad in till Bolagsverket. Fastställelseintyget ska bli signerat av en företrädare för företaget - normalt en styrelseledamot eller den verkställande direktören.
Genom att skriva under fastställelseintyget intygar man att:
När man lämnar in årsredovisningen till Bolagsverket lämnar man en kopia - inte originalet. Det betyder att fastställelseintyget normalt bara finns på kopian, inte på originalet. I Årsredovisning Online hanterar vi detta automatiskt. Vid digital inlämning skapas fastställelseintyget när årsredovisningen blir uppladdad upp till Bolagsverket. Vid pappersinlämning kan du ladda ner ett extra försättsblad med fastställelseintyget.
När man lämnar in årsredovisningen digitalt signerar man fastställelseintyget med e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID). När man lämnar in på papper skriver man under fastställelseintyget med penna, på den kopia man skickar in.
Förvaltningsberättelse
En förvaltningsberättelse är en av beståndsdelarna av en årsredovisning, tillsammans med en resultaträkning, en balansräkning och noter eller tilläggsupplysningar. Förvaltningsberättelsen ska enligt årsredovisningslagen "innehålla en rättvisande översikt av utvecklingen av företagets verksamhet, ställning och resultat". Huvudsyftet med förvaltningsberättelsen är att redogöra för sådant som inte framgår av resultat- och balansräkningen eller noterna.
En årsredovisning för ett aktiebolag enligt K2-regelverket ska innehålla följande rubriker och underrubriker i förvaltningsberättelsen:
Intäkt
Inom redovisning skiljer man på inkomst och intäkt. En inkomst uppstår när företaget säljer en vara eller tjänst. En intäkt är värdet av din sålda vara eller tjänst under en viss period. En inkomst som avser flera perioder kan delas upp i olika intäkter för respektive period. En resultaträkning är en sammanställning av intäkter och kostnader
Intäkter är normalt skattepliktiga, d.v.s. de är underlag för den skatt som företaget ska betala. Det finns dock vissa intäkter som är skattefria.
Kontantmetoden
Om företaget omsätter mindre än 3 miljoner årsvis så har det möjlighet att bokföra enligt kontantmetoden. Det innebär att man bokför kostnader och inkomster den dagen de påverkar kassan/bankkontot. Det är lite enklare än fakturametoden men kan också ge lite sämre överblick och medföra lite mer arbete vid årsbokslutet.
Momspliktig
Ett aktiebolag som skall bedriva momspliktig verksamhet, vilket gäller de allra flesta, behöver registerar detta på Verksamt.se. Är du osäker om detta gäller ditt företag så är det säkrast att kontakta Skatteverket.
Moms är en skatt som man betalar vid köp och försäljning av varor och tjänster. Ett företag som bedriver momspliktig verksamhet är ansvariga att redovisa och betala in denna skatt till Skatteverket.
Flerårsöversikt
En flerårsöversikt är en del av förvaltningsberättelsen i en årsredovisning, och visar hur ett antal nyckeltal blivit förändrade över tid. Enligt K2-regelverket ska flerårsöversikten visa de senaste fyra åren. Den ska minst ha med nyckeltalen nettoomsättning, resultat efter finansiella poster och soliditet.
Inkomst
Inom redovisning skiljer man på inkomst och intäkt. En inkomst uppstår när företaget säljer en vara eller tjänst. En intäkt är en inkomst som hör till en specifik period. En inkomst som avser flera perioder kan delas upp i olika intäkter för respektive period. En resultaträkning är en sammanställning av intäkter och kostnader
Justerat eget kapital
Justerat eget kapital är ett mått på ett bolags egna kapital, där man även tar hänsyn till eventuella obeskattade reserver. Om företaget har obeskattade reserver räknar man ut hur mycket av dessa som är en latent skatteskuld, genom att multiplicera med aktuell skattesats, och drar bort motsvarande belopp. Det som återstår lägger man till det egna kapitalet. Justerat eget kapital använder man bl.a. till att beräkna soliditet.
Formeln för att beräkna justerat eget kapital är:
Kostnad
Inom redovisning skiljer man på utgift och kostnad. En utgift uppstår när företaget köper en vara eller tjänst. En kostnad är en utgift som hör till en specifik period. En utgift som avser flera perioder kan man dela upp i olika kostnader för respektive period. En resultaträkning är en sammanställning av intäkter och kostnader.
Kostnader kan antingen vara avdragsgilla eller ej avdragsgilla.
Nedskrivning
Om en tillgång har förlorat i värde så att det bokförda värdet är väsentligen högre än det faktiska värdet kan man göra en nedskrivning av tillgången. Nedskrivningen minskar det bokförda värdet på tillgången. Man får bara göra en nedskrivning om värdeminskningen är bestående, och är större än den normala värdeminskningen för tillgången. Den normala värdeminskningen hanterar man istället med avskrivning.
Om en nedskrivning inte längre är relevant så bör nedskrivningen bli återförd. Detta innebär att man ökar det bokförda värdet helt eller delvis med nedskrivningsbeloppet.
Hör av dig till oss med din fråga. Som kund kan du välja att chatta, mejla eller ringa till oss.