Du har precis startat ett företag och tänkte spara lite pengar och samtidigt passa på att lära dig något nytt, bokföring. Vi var själva i samma situation för några år sedan och tänkte dela med oss av vad vi lärt oss under resan.
Följande förutsättningar gäller för våra exempel:
Det kan vara bra att ha lite koll på att det är skillnad på begreppen utgifter och kostnader. Vi kommer helt att fokusera på kostnader och beskriva två exempel som förhoppningsvis är intressanta.
Konto | Beskrivning | Debet | Kredit |
---|---|---|---|
1930 | Företagskonto/checkkonto/affärskonto | 500 | |
2641 | Ingående moms | 100 | |
6110 | Kontorsmateriel | 400 |
Kostnader bokförs normalt på konton mellan 4000 och 8999. I detta fallet väljer vi att bokföra på 6110 även om det hade gått att bokföra på 6100 Kontorsmateriel och trycksaker (gruppkonto) som är ett mindre specifikt konto.
Konto | Beskrivning | Debet | Kredit |
---|---|---|---|
1930 | Företagskonto/checkkonto/affärskonto | 1 000 | |
2641 | Ingående moms | 200 | |
5420 | Programvaror | 800 |
Även i detta fallet väljer vi att bokföra på ett specifikt konto 5420 även om det hade gått att bokföra på 5400 Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial (gruppkonto).
Kom ihåg att du behöver en så kallad verifikation till din bokföring. I detta fallet är det kvittot på köpet. Får du kvittot endast i pappersform så måste du tyvärr spara detta, även om du fotar/scannar det. Får du det både elektronisk och på papper så väljer du själv vilket du vill spara. Läs mer om vad Bokföringsnämden skriver om detta.
För mer teori och en mer omfattande beskrivning, se denna artikel hos bokforingstips.se
Årsredovisning Online hjälper dig med både skatteberäkning, inkomstdeklaration och årsredovisning.
Skapa gärna ett konto. Det kostar inget att testa och du förbinder dig inte till något.