För dig som har aktiebolag med regelverk K2 har det varit möjligt att lämna in din årsredovisning helt digitalt sedan 2018. Årsredovisning Online är kopplad till Bolagsverkets tjänst, och som användare kan du lämna in din årsredovisning helt digitalt med hjälp av oss.
Vid digital inlämning av årsredovisningen måste man skapa årsredovisningen i ett program som har stöd för digital inlämning, t.ex. Årsredovisning Online. Programmet kopplar sig direkt till Bolagsverkets tjänst och laddar upp årsredovisningen.
Skapa din årsredovisning i Årsredovisning Online. När du är klar ska årsredovisningen skrivas under precis som vanligt. Årsredovisning Online har stöd för elektroniska underskrifter med BankID. Om du väljer att använda digital inlämning tillsammans med elektroniska underskrifter så behöver du inte skriva ut ett enda papper. Det går även bra att skriva ut originalet och skriva under med penna på papper.
Läs mer om det i vår artikel om elektroniska underskrifter.
Beroende på om du väljer elektroniska underskrifter eller underskrift på papper så behöver du göra följande:
När årsstämman är avklarad kan man lämna in årsredovisningen. Originalet till årsredovisningen sparas hos företaget - det behövs inte vid inlämning.
Vid digital inlämning är det en digital kopia som lämnas till Bolagsverket (tekniskt sett kallas det för avskrift). Denna kopia skapas av Årsredovisning Online, utifrån samma uppgifter som användes för att skapa originalet. På kopian skapas också ett s.k. fastställelseintyg, som i nästa steg ska signeras av en styrelseledamot eller VD. Processen ser ut som följer:
Direkt när fastställelseintyget är signerat så anses årsredovisningen vara inlämnad. Ett ärende skapas hos Bolagsverket, och i de flesta fall avslutas ärendet direkt, givet att årsredovisningen är komplett och inte innehåller några uppenbara fel. Blir ärendet avslutat får det status "Registrerat". Ibland kan det dock krävas manuell handläggning, och då kan det dröja lite innan ärendet blir registrerat, och status blir istället "Inkommet". Det går att se status på ärenden genom att söka med organisationsnummer på Bolagsverkets söksida.
Nej, till en början är det frivilligt med digital inlämning, och det går fortsatt bra att lämna in årsredovisningen på papper. Bolagsverkets och regeringens långsiktiga mål är att alla årsredovisningar ska vara digitala, och det kommer sannolikt att bli obligatoriskt till slut. Bolagsverket har lämnat en hemställan till justitiedepartementet med förslag om att digital inlämning ska bli obligatorisk för aktiebolag med räkenskapsår som börjar 1 juli 2021 eller senare.
iXBRL är det filformat som Bolagsverket har valt i sin tjänst för digital inlämning. Det betyder att den årsredovisning som lämnas in till Bolagsverket är en iXBRL-fil.
XBRL står för "eXtensible Business Reporting Language", och är ett standardformat för finansiell rapportering mellan olika datorsystem. XBRL är endast ett maskinläsbart format och är inte gjort för att vara (enkelt) läsbart för en människa. iXBRL står för "Inline XBRl", och är en variant av XBRL där man kombinerar den maskinläsbara finansiella informationen med ett presentationsformat. Presentationen av informationen görs med hjälp av HTML, d.v.s. samma format som används på webbsidor.
Det finns mycket information om XBRL på nätet, t.ex. på Wikipedia, svenska XBRL-föreningens hemsida, och den officiella XBRL-sidan (på engelska).
Läs mer om digital inlämning på Bolagsverkets webbplats
Årsredovisning Online hjälper dig med både skatteberäkning, inkomstdeklaration och årsredovisning.
Skapa gärna ett konto. Det kostar inget att testa och du förbinder dig inte till något.