Att göra bokslutet kan ofta kännas som en överväldigande uppgift, men genom att förbereda vissa saker redan innan räkenskapsåret är slut kan processen underlättas avsevärt.
I följande artikel har vi samlat våra bästa tips för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför ett smidigt bokslut.
Innan du börjar tänka på bokslutet är det viktigt att din löpande bokföring är i ordning. Kontrollera att alla verifikationer är bokförda och matchade korrekt mot dina banktransaktioner. Genom att lösa avvikelser i realtid minskar du risken för tidskrävande felsökning längre fram.
För att underlätta bokslutet är det bra att samla in alla underlag i god tid och kontrollera att de är kompletta. Från och med den 1 juli 2024 kan du skanna in kvitton och fakturor, spara dem digitalt och därefter slänga pappersunderlaget. Ett digitalt verktyg för kvittohantering kan hjälpa dig att undvika borttappade papper och hålla ordning på underlagen.
Periodisering är en viktig del i bokslutet och innebär att du ska fördela intäkter och kostnader på rätt räkenskapsår. Fundera redan nu på vilka typer av poster som kan behöva periodiseras i ditt företag och gör en preliminär bedömning. Förutbetalda hyror är ett vanligt exempel på en situation där en periodisering kan behövas.
Att tänka på:
Kom ihåg att det kan dyka upp fakturor under de första månaderna av det nya räkenskapsåret som egentligen hör till det föregående året. För att slippa tidskrävande justeringar i efterhand är det klokt att inte färdigställa bokslutet för snabbt efter bokslutsdagen. Se till att dessa fakturor hinner registreras och periodiseras korrekt innan bokslutet fastställs.
Har du utfört ett arbete för en kund men faktureringen kommer först att ske efter bokslutsdagen? Då är det viktigt att tänka på att en sådan post kan ingå i dina periodiseringar.
Det finns vissa undantag från principen om periodiseringar som du kan läsa mer om i Bokföringsnämndens vägledning.
Inför bokslutet är det bra att se över företagets eventuella anläggningstillgångar och avskrivningar. Kontrollera att anläggningsregistret är uppdaterat med samtliga inköp och försäljningar under året. Detta gör det enklare att räkna ut avskrivningar och få rätt värde på tillgångarna.
För mer information om avskrivningar finns en utförlig artikel på Bokföringstips.se.
Om ditt företag hanterar varor är en korrekt lagervärdering avgörande. Planera för inventeringen i god tid, så att den kan genomföras i samband med bokslutsdagen. Säkerställ att du dokumenterar allt noggrant, inklusive eventuella justeringar för varor som inte längre går att sälja.
Bra att veta:
Lagervärderingen påverkar resultatet och därmed beskattningen, så här är det viktigt att vara noggrann.
En tydlig tidplan är ett av våra bästa tips inför ett smidigt bokslut, eftersom den hjälper dig att få överblick och säkerställer att inget moment missas på vägen. Börja med att kartlägga vilka steg som behöver göras och när de ska vara färdigställda. Tänk på att skapa utrymme efter årsskiftet innan du sätter igång med arbetet då poster som eventuellt påverkar bokslutet kan dyka upp först under det nya året.
När bokslutet är klart är nästa steg att upprätta årsredovisningen och Inkomstdeklaration 2. Vissa företagare väljer att anlita en redovisningskonsult, medan andra väljer att göra arbetet själv. Du kan då antingen skapa årsredovisningen helt manuellt – eller använda en programvara som guidar och hjälper dig på ett säkert och smidigt sätt.
Årsredovisning Online är ett enkelt och effektivt alternativ för dig som vill skapa årsredovisning och inkomstdeklaration för ditt aktiebolag – helt digitalt från början till slut. Det är gratis att testa, du kan enkelt skapa ett konto och komma igång direkt, oavsett vilket bokföringsprogram du använder.
Gör din årsredovisning och deklaration, oavsett var din bokföring finns. Du betalar först när du vill lämna in.
Här kan du hitta relaterade artiklar inom samma kategori.