Inkomstdeklaration 2 (INK2) är aktiebolagets årliga deklaration och är underlag för den slutliga skatt bolaget ska betala. Inkomstdeklaration 2 lämnas in till Skatteverket.
Alla aktiebolag måste årligen lämna in sin deklaration, inkomstdeklaration 2, till Skatteverket. Detta gäller oavsett om det har varit någon verksamhet i bolaget eller inte. Man kan välja att antingen lämna in den ifyllda pappersblanketten till Skatteverket eller lämna in deklarationen digitalt.
När du senast ska ha lämnat in din deklaration beror på ditt räkenskapsår:
Ta reda på vilka datum som gäller för ditt bolag.
Inkomstdeklaration 2 består av
Huvudblanketten innehåller de huvudsakliga uppgifterna som behövs för att räkna ut bolagets slutliga skatt för räkenskapsåret. INK2R motsvarar i princip bolagets balans- och resultaträkning. INK2S utgår från bolagets resultat och innehåller de eventuella justeringar som behövs innan skatten kan räknas ut, t.ex. ej avdragsgilla kostnader eller avyttring av delägarrätter.
Du väljer om du vill lämna in inkomstdeklaration 2 på papper eller digitalt, Årsredovisning Online har fullt stöd för båda fallen.
Skatteverket skickar årligen ut deklarationsblanketten med vissa uppgifter förtryckta. Blanketten består av samtliga delar, d.v.s. huvudblanketten samt bilagorna INK2R och INK2S. Du kan välja att fylla i den blanketten, skriva under och lämna in.
Om du använder Årsredovisning Online och följer vår guide så kommer du få en blankett som du kan skriva ut med samtliga nödvändiga uppgifter ifyllda. Det är då bara att skriva ut den, skriva under och lämna in. I det här fallet behövs inte den blankett som Skatteverket har skickat ut.
Om du har e-legitimation (t.ex. BankID) är det också möjligt att lämna in deklarationen digitalt direkt via Årsredovisning Online.
För att lämna in digitalt går du till fliken Deklaration i steg 9 och klickar på "Lämna in deklaration" för att ladda upp den hos Skatteverket. När detta är gjort klickar du på "Gå till eget utrymme för att signera" och loggar in för att utföra signeringen.
Det är först när du är klar med ovanstående som deklarationen anses vara inlämnad och du får en kvittens av Skatteverket för signeringen. När du fått kvittensen kan du sedan i programmet markera deklarationen som inlämnad.
Med hjälp av Årsredovisning Online kan du enkelt skapa en årsredovisning för ditt aktiebolag själv, och skatten räknas ut automatiskt. Du får också ut inkomstdeklaration 2 som du kan lämna in på papper eller digitalt. Tjänsten leder dig igenom hela processen.
Om du bara vill göra inkomstdeklaration 2 och inte årsredovisning så går det också bra. Du slutför då bara steg 1 - 4 i vår guide.
Skapa gärna ett konto, det kostar inget att testa och du förbinder dig inte till något.
Här kan du hitta relaterade artiklar inom samma kategori.